سرای خیال

گزیده‌هایی از سروده‌های سخن‌سرایان پیشین و امروز

سرای خیال

گزیده‌هایی از سروده‌های سخن‌سرایان پیشین و امروز

غریبانه

  لبت صریح‌ترین آیه‌ی شکوفایی‌ست
  و چشمهایت شعر سیاه گویایی‌ست


  چه چیز داری با خویشتن که دیدارت
  چو قله‌های مه‌آلود محو و رویایی‌ست

 
  چگونه وصف کنم هیئت نجیب ترا
  که در کمال ظرافت کمال والایی‌ست


  تو از معابد مشرق زمین عظیم‌تری
  کنون شکوه تو و بهت من تماشایی‌ست

 
  در آسمانه‌ی دریای دیدگان تو شرم
  شکوهمندتر از مرغکان دریایی‌ست

 
  شمیم وحشی گیسوی کولیت نازم
  که خوابناک‌تر از عطرهای صحرایی‌ست

 
  مجال بوسه به لب‌های خویشتن بدهیم
  که این بلیغ‌ترین مبحث شناسایی‌ست  

 

  پناه غربت غمناک دستهایی باش
  که دردناک‌ترین ساقه‌های تنهایی‌ست.
 

 

          از : حسین منزوی

www.iranpoetry.com           

گر نکوبی شیشه غم را ...

  بوی باران ، بوی سبزه ، بوی خاک
  شاخه‌های شسته ، باران خورده ، پاک
  آسمان آبی و ابر سپید
  برگ‌های سبز بید
  عطر نرگس ، رقص باد
  نغمه شوق پرستوهای شاد
  خلوت گرم کبوترهای مست
  نرم نرمک می‌رسد اینک بهار 

 

      *     *      *
  خوش به‌حال روزگار
  خوش به‌حال چشمه‌ها و دشتها،
  خوش به‌حال دانه‌ها و سبزه‌ها،
  خوش به‌حال غنچه‌های نیمه‌باز
  خوش به‌حال دختر میخک که می‌خندد به ناز
  خوش به‌حال جام لبریز از شراب
  خوش به‌حال آفتاب 

 

        *      *      *
  ای دل من گرچه در این روزگار
  جامه رنگین نمی‌پوشی به‌کام
  باده رنگین نمی‌بینی به جام
  نقل و سبزه در میان سفره نیست
  جامت از آن می که می‌باید تهی است؛
  ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
  ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
  ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار

 

           *        *         *
  گر نکوبی شیشه غم را به سنگ
  هفت رنگش می‌شود هفتاد رنگ … 

 

          از : فریدون مشیری

دو گنج


  یادت همیشه سبز است در خلوت خیالم‏
  خوبم، به خوبى تو، پرسى اگر ز حالم 


  گرم است محفلِ من از ذکر نامت اما
  دمسردى حریفان کمتر دهد مجالم‏  


  سالى گذشت و آمد نوروز دیگر از راه‏
  من با خیال رویت فارغ زماه و سالم‏  


  بنویس نامه‏اى باز وز شاهدانِ معنى‏
  بزمى دگر بیاراى در عرصه‏ى خیالم‏  


  بى‏شکوه و شکایت آغاز کن سرودى
  باشد که نغمه‏اى خوش برهاند از ملالم‏  


  دانم که ره ندارم بر آستانت امّا
  از بخت بى‏مدارا من در پى محالم‏  


  انگیخت باد فتنه گرد کدورت ار نه‏
  من با نهاد صافى آئینه‏اى زلالم‏  


  خوارش مگیر اى گل کز باده‏ى محبّت‏
  شهدیست شکِرآگین در کاسه‏ى سفالم‏  


  شب را اثر نیابى در عالم من و دل‏
  کانجا زماه رویت مهریست بى‏زوالم‏  


  دارم دو گنج گوهر در کنج بى‏نیازى‏
  تا عاشقى و رندیست سرمایه‏ى کمالم‏

    
از استاد حسین بهزاد(کرمانشاهی)