سرای خیال

گزیده‌هایی از سروده‌های سخن‌سرایان پیشین و امروز

سرای خیال

گزیده‌هایی از سروده‌های سخن‌سرایان پیشین و امروز

راهب معبد بهاران

   

  با یاد کعبه که این‌روزها دلتنگ اویم!!  

  راهب معبد بهارانم   ***  مؤمن معجزات بارانم

  عاشق آسمان و مهتابم  ***  دوستدار ترانه آبم

  بنده طلعت نکو رویان  ***  بسته طره سیه مویان

  هر چه زیباست را نکو یابم  ***  که در او رنگ و بوی او یابم

  رنگ و بوی تو ای گل بیرنگ  ***  خالق سنگوگل ، گل و گلسنگ

  گرچه دانم که بی سر و پایم  ***  عزم کردم که سوی تو آیم

  همچو مستان و بی سر و دستان  ***  می روم تا حریم تاکستان

  کز می و باده کار بگذشته است  ***  کار از افسون خم فزون گشته است

  زیر یک شاخه پر گل بادام  ***  می نشینم به بستن احرام

  همچو خرما که دانه می بندد  ***  عشق در دل جوانه می بندد

  نیّت عشق می کنم جان را  ***  دین و دل را، یقین و ایمان را

  دامنم پر گل و لبم خندان  ***  دست افشان و پای دل کوبان

  مستطیع دل توانگر خویش  ***  راه دل را گرفته‌ام در پیش

  هر طرف بوته‌های الماس است  ***  بوی عیسی و خضر و الیاس است

  شاخه‌ها غرق یاس و نسرین‌اند  ***  بلبلان در نوای یاسین‌اند

  از خدا تار و از گلش پود است  ***  بلبل این بهشت داوود است

  در هوای تو پر زنان دل و مست  ***  گیرم اکنون نشان زهرچه که هست

  مرکزی گرد او هزار مدار  ***  حرف عشق است وگنبد دوّار

  قبله‌گاه من است و ساحت تو  ***  زادگاه همای رحمت تو

  ... همه برگرد او روان بودند  ***  بانگ لبیک بر زبان بودند

  فَادْخُلِی فِی عِبادِی آمد و من  ***  گل و ریحان فشاندم از دامن

  پرگشودم به سوی خانه دوست  ***  مستی‌ام از صفای ساغر اوست

  در مقام بلند ابراهیم  ***  سر نهادم به سجده تسلیم

  رفتم و یافتم نشانه عشق  ***  سنگ شبرنگ کارخانه عشق

  حجرالأسودی که دست خداست  ***  دست وپابسته، پای بست خداست

  گوئیا کان عشق در دل اوست   ***   که حریم بهشت منزل اوست

  در صفای تو مست و هاجروار  ***  می دویدم به شوق دیدن یار

  مروه را با صفای دل رفتم  ***  تا صفا بر دو پای دل رفتم

  طالب و خسته تا لب زمزم  ***  به تمنای آب کوشیدم

  جان من بس که در طلب کوشید  ***  زمزمم زیر پای دل جوشید

  زمزم من ز یمن نام تو بود  ***  رستگاری من ز جام تو بود

  در شمیم نیایش عرفه  ***  در صفای هوای مزدلفه

  نفس گرم تو گل افشان است  ***  خانه از پای بست بر جان است!

  در وقوف مبارک عرفات  ***  این منم یا خسی است درمیقات

  دست بر آسمان برآوردم  ***  گر کله خواستی، سر آوردم

  بسته عشق و خسته راهم  ***  از تو جز معرفت چه می‌خواهم

  می‌برم از تمامی برکات  ***  معرفت را ز گلشن عرفات

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

 

                         از : انسیه جراحی